Είστε εδώ

Η Ευρώπη τα βάζει με τα μεγάλα τραστ

της Κατερίνας Παναγιώτου

Έχοντας κάνει double strike εναντίον της Amazon αυτή την εβδομάδα, η αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, επιδιώκει να αποδείξει ότι τα συμβατικά εργαλεία ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούν να φέρουν αποτελέσματα στην αναμέτρηση με τους τεχνολογικούς κολοσσούς.

Μιας και με τις υψηλού προφίλ υποθέσεις εναντίον της Google δεν κατάφερε να πλήξει τη δύναμη του γίγαντα των μηχανών αναζήτησης στην αγορά δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι η αυθεντία του τομέα ανταγωνισμού και του ψηφιακού κόσμου στην ΕΕ μπορεί να αλλάξει τις προτεραιότητές της. Να απομακρυνθεί δηλαδή ίσως από τις επίπονες αντιμονοπωλιακές υποθέσεις  και να στραφεί σε μια περισσότερο προληπτική κανονιστικού χαρακτήρα επίθεση ενάντια στις κυρίαρχες ψηφιακές πλατφόρμες.

Ωστόσο ο τρόπος που κινήθηκε ενάντια στην Amazon δείχνει  πως πιστεύει ακόμη στην παραδοσιακή εργαλειοθήκη.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Θέλετε να τα ξέρετε όλα για την Ευρώπη; - Πατήστε ΕΔΩ για like στη σελίδα του EUROLETTER στο facebook

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Έτσι κι αλλιώς υπό την Μαργκρέτε Βεστάγκερ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επιβάλει πρόστιμα-μαμούθ στην Google και μία σειρά από άλλες εταιρείες για παραβίαση των αντιμονωπωλιακών κανόνων της Ένωσης. Από το 2010, οπότε έγινε η πρώτη έρευνα κατά της Alphabet, της μητρικής της Google, η Κομισιόν έχει επιβάλλει πρόστιμα συνολικού ύψους σχεδόν 10 δισ. ευρώ στην αμερικανική εταιρεία που κυριαρχεί στον τομέα των αναζητήσεων στο διαδίκτυο και όχι μόνο.  

Το διπλό χτύπημα στην Amazon ήρθε εν τω μεταξύ σε μια κομβική χρονική στιγμή κατά την οποία έχουν εκτοξευτεί οι πωλήσεις μέσω Διαδικτύου λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.

Ωστόσο, από τις προηγούμενες υποθέσεις κατά της Google αναδείχθηκε η σχετική αδυναμία του κοινοτικού δικαίου περί ανταγωνισμού να διορθώσει την αθέμιτη συμπεριφορά που επιδεικνύουν οι ψηφιακές πλατφόρμες, αφού οι διαδικασίες απαιτούν πολύ χρόνο και είναι δύσκολο να συντελεστούν λειτουργικές διορθώσεις.

Τώρα, η αντιπρόεδρος της Κομισιόν ετοιμάζεται να καταθέσει νομοθετική πρόταση, την Digital Markets Act, έως τις 2 Δεκεμβρίου. Σκοπός είναι μέσω αυτής να προβλεφθούν μια σειρά υποχρεώσεις και απαγορεύσεις για τις ψηφιακές πύλες, όπως η Amazon, χωρίς να χρειάζεται να αποδείξουν ότι κατέχουν δεσπόζουσα θέση σε μια συγκεκριμένη αγορά.

Μάλιστα πολλοί εκτιμούν πως οι τελευταίες κινήσεις της κ. Βεστάγκερ εναντίον της Amazon δείχνουν πως θέλει να χρησιμοποιήσει τη ρυθμιστική ισχύ που έχει στη διάθεσή της, προκειμένου να «εξημερώσει» τρόπον τινά τους γίγαντες της τεχνολογίας.

Σε δήλωσή της, η Μαργκρέτε Βεστάγκερ ανέφερε ότι είναι ζωτικής σημασίας οι πλατφόρμες με «ισχύ στην αγορά» να μην «στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό».   «Δεδομένα σχετικά με τη δραστηριότητα τρίτων πωλητών δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται προς όφελος της Amazon όταν ενεργεί ως ανταγωνιστής σε αυτούς τους πωλητές», πρόσθεσε.   «Με την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και την Amazon ως την κορυφαία πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου, η δίκαιη και χωρίς στρέβλωση πρόσβαση στους καταναλωτές στο διαδίκτυο είναι σημαντική για όλους τους πωλητές». 

 Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ερευνά την Amazon θεωρώντας ότι, ο τεχνολογικός κολοσσός έχει πρόσβαση σε ευαίσθητα δεδομένα από μικρές και μεσαίες εταιρείες, που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της, όπως στοιχεία πωλήσεων, επισκέψεις σελίδων ή πληροφορίες αποστολής τα οποία χρησιμοποιεί για να βοηθήσει στις πωλήσεις των προϊόντων της με το ίδιο σήμα ή στην επιλογή προμηθευτών. Από την πλευρά της η Amazon απαντά ότι όχι μόνο δεν ήταν αντι-ανταγωνιστική, αλλά τα προϊόντα της προσέφεραν περισσότερες επιλογές για τους πελάτες.  

«Η Amazon αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 1% της παγκόσμιας λιανικής αγοράς και υπάρχουν μεγαλύτεροι λιανοπωλητές σε κάθε χώρα στην οποία δραστηριοποιούμαστε. Καμία εταιρεία δεν ενδιαφέρεται περισσότερο για τις μικρές επιχειρήσεις ή έχει κάνει περισσότερα για να τις υποστηρίξει τις τελευταίες δύο δεκαετίες από την Amazon», σημειώνει στην απάντησή της. Επιπλέον ότι υπάρχουν περισσότερες από 150.000 ευρωπαϊκές επιχειρήσεις που  πωλούν μέσω της διαδικτυακής της αγοράς.